Muntligt anställningsavtal

Hej jag har jobbat i en vecka nu på en restaurang och idag fick jag veta att dom inte är fackligtanslutna och jag är med i HRF och jag har inte skrivit någon anställningsavtal behöver jag var orolig på arbetsplatsen att jag kan bli lurad?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget krav på att ett anställningsavtal ska ingås skriftligt, det kan även ingås muntligt eller genom konkludent handlande. Detta innebär i princip att ditt anställningsavtal är giltigt och du har således samma rättigheter enligt Lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) som övriga anställda som har ett skriftligt anställningsavtal. Det innebär att arbetsgivaren har en skyldighet att lämna villkoren för anställningsavtalet skriftligen till dig senast en månad efter det att du har börjat arbeta enligt 6c § LAS. Det finns även en lagstadgad skyldighet för arbetsgivaren att förhandla med din fackförening gällande vissa frågor. Det innebär således att du inte behöver vara orolig att din arbetsgivare lurar dig baserad på att du inte har ett skriftligt anställningsavtal. Det är dock alltid säkrare att skriva ett skriftligt avtal ifall det skulle komma till en tvist.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du behöver ytterligare hjälp så kan du boka tid med en jurist som Lawline samarbetar med genom att klicka på knappen till höger eller gå in på http://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar,

Michelle Rinaldo IversenRådgivare