Muntliga hyresavtal

Hej. Jag och en vännina har hyrt en lägenhet men det är bara jag som står på kontraktet då hon flyttade in efter mig. Vi har en uppsägningstid på 2 månader men idag sa hon att hon hittat annat och ska flytta i slutet av månaden. Så nu står jag här med en 3:a med en hyra på 11000. Hon har inte skrivit på avtalet och jag hade glömt bort det helt men vi har haft ett muntligt avtal. Gäller detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För hyresavtal finns inga formkrav utan såväl muntliga som skriftliga avtal är giltiga. Ert muntliga hyresavtal bör därmed gälla fullt ut.

Behöver du hjälp med juridiken i framtiden, är du välkommen att kontakta oss på telefon: 08-533 300 04. Vår telefonrådgivning är öppen mellan måndag och fredag kl 10:00-16:00. Du är även välkommen att maila oss på info@lawline.se

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare