Muntliga avtal vid husförsäljning och skilsmässa

Gäller en muntlig överenskommelse gällande uppdelning av vinst från husförsäljning mellan två parter som befinner sig i skilsmässa?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Du har ställt en avtalsrättslig fråga. I svensk rätt är utgångspunkten att avtal kan ingås både skriftligen och muntligen för att vara gällande. I Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område framgår det inte att ett avtal måste vara slutet skriftligt eller muntligt vilket får tolkas som en frihet mellan parterna. En viss problematik med muntliga avtal eller överenskommelser som måste tas i beaktande är när det kommer till bevisbördan. Det är trots allt det part som vill göra ett avtal gällande som har bevisbördan för att visa att ett avtalsförhållande faktiskt föreligger. Att det föreligger en skilsmässa eller en vinstuppdelning från en husförsäljning är inte något som ändrar situationen.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare