FrågaAVTALSRÄTT25/03/2020

Muntliga avtal och försäljning av bil

Hej

Jag och min förra kompis gjorde ett muntligt avtal och delbetalning av min förra bil. Hon fick jobb och behövde en bil och då jag hade en extra bil var jag snäll och lät henne köpa min andra bil på avbetalning och då vi var så pass bra vänner så gjorde vi ett muntligt avtal.

Det muntliga avtalet var att hon skulle betala minst 500 kr (av 5000) under 10 månader och kunde hon inte någon månad så skulle hon säga till så kunde vi skjuta fram en månad. 28/6-2019 tog hon över bilen och har fram till 28/4-2020 att betala men hon har bara betalat 500 på dessa 10 månader och nu har hon lagt ut på Facebook att hon tänker sälja bilen för 2000 för att köpa sig en annan bil! Min fråga är då, får hon verkligen göra så? Sälja en bil som hon inte har betalat? För två veckor sen bestämde vi att jag skulle få köpa tillbaka bilen för 500 då det är det hon har betalat än så länge på avbetalningen men sen backade hon för hon skulle fixa bilen och ha den själv men nu så här hon lagt ut den för 2000.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valde lawline med din fråga!

Din fråga är av civilrättslig natur. Inom civilrätten finns det så många normgivande regler som styr hur vi ska bete oss, utan det främsta redskapet är själva avtalet. Det gör det alltid svårare att tolka ett muntligt avtal. Kort sagt, för att svara på din fråga, så beror det på vad ni avtalat om.

Om ert första avtal var ett köpekontrakt (när hon köpte bilen genom delbetalning). Det innebär att hon äger bilen och kan göra vad hon vill med det, därmed sälja den. Hon måste självklart även betala avbetalningen, men den är "frikopplad" från själva bilen. Det hade varit en annan sak om ni i avtalet bestämt att, vid betalningsförsening, så ska bilen återlämnas som någon typ av säkerhet. Då hade hon varit avtalspliktig att kvarhålla bilen tills skulden var betald.

Dock har hon absolut brutit mot det nuvarande avtalet, i och med att hon inte betalat delbetalningen. Det betyder att hon begår ett grovt avtalsbrott och du har då rätt att häva avtalet och därmed återfå bilen.

Hoppas det besvarar frågan!

Jakob WestlingRådgivare