Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga

Min hanhund har parats med 2 olika tikar i samma hem då vi har ett muntligt avtal om att jag skulle få betalt när valparna säljs en summa av 7500kr minus besiktningen ca 500kr nu har hon ändrat sig o vill bara betala för parningen och då jag hjälpt till med massa saker under valpfödslen med båda tikarna så vill jag inte bli lurad då det gäller 3000kr mindre än jag blivit lovad inte mycket för några men då jag inte har så mycket är det värt mycke för mig

Hur går jag tillväga mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Då det rör sig om ett avtal finner vi regler om det i Avtalslagen.

Är avtalet giltigt?
Det framgår inte av lagen att avtal måste vara skriftligt, utom i undantagsfall. Er överenskommelse faller inte in under något undantag och med det följer att ni har möjlighet att träffa muntligt avtal om saken. Utgångspunkten är att någon av er föreslagit överenskommelsen, och att den andra accepterat förslaget (1-9 §§ avtalslagen). Om så skett är avtalet giltigt.

Vad talar för din sak?
Genom att låta din hanhund para sig med hennes två tikar efter ni diskuterat pris talar starkt för att hon gått med på överenskommelsen. Eftersom avtalet då är giltigt har du också en viktig avtalsrättslig princip till ditt stöd som säger att avtal ska hållas. Det innebär att ni båda är bundna av innehållet i det muntliga avtalet.

Vad talar emot din sak?
Problemet här är inte vad som gäller enligt lag, utan vad som går att bevisa. Det kan bli svårt för dig att bevisa det muntliga avtalet och alltså driva igenom det, om hon nekar avtalets existens eller vilket pris som avtalats.

Vad kan du göra?
Jag råder dig att prata med henne och trycka på principen om att avtal ska hållas, vilket inte minst kan motiveras av framtida affärer/avtal/samarbeten er emellan. I framtiden är därför skriftliga avtal alltid bäst för båda parter.

Du har också möjligheten att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden eftersom ni avtalat pris och förfallodatum (dvs när valparna säljs). Kronofogden skickar då ett brev till henne som säger att hon ska betala det du angett.

Ansökan hittar du här:

https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Jag vill dock flagga redan här att ansökan kostar 300 kr. Hon kan också bestrida kravet, vilket innebär att nästa steg skulle vara att ta den eventuella konflikten till domstol. Men hänsyn till den summa avtalet rör sig om, skulle kanske inte det vara till nytta för någon av er. Chansen finns dock att hon väljer att betala, bara av brevet från Kronofogden.

Sammanfattningsvis kan du försöka prata med henne och påpeka ert giltiga avtal, och annars ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Hoppas att du når framgång i att hävda ert muntliga avtal, du är mer än välkommen att höra av dig igen!

Sara HillRådgivare