Muntlig utfästelse om tillträdesdatum

Jag har köpt en lägenhet med tillträdes datum 4/11 detta år och när vi skrev kontraktet sade säljaren att de inte skulle vara problem att flytta in tidigare. Jag jobbar till sjös och 4/11 är absolut senaste jag kan flytta in då jag flyger till Uruguay i 5 veckor efter det. Säljaren är den som står för att jag inte kan flytta in och då undrar jag vad har jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt om anbudet omedelbart antas, vilket framgår av 3 § 2 st avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218). Det svåra är emellertid att bevisa att avtal slutits om detta inte framgår av kontraktet och säljaren hävdar motsatsen. En rekommendation är att i framtiden alltid begära skriftliga avtal gällande viktiga överenskommelser. Det gör det enklare att bevisa eventuella avtalsbrott och få igenom sina anspråk vid en tvist.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare