Muntlig avtal - svårt att bevisa

Jag lånade ut 27.000 kronor till en vän som hade problem med skulder hos Kronofogden, Jag förde över 27.000 på personens konto som sedan betalade alla sina räkningar. Personen sa vid tillfället att hon inte kunde betala tillbaks pengarna förrän hon fått jobb och stabiliserat sin ekonomi. Men att hon absolut skulle betala igen pengarna. Det här var i Maj 2012, nu vet jag att personen i fråga hade fortsatta ekonomiska problem ända fram till våra 2015, men nu har personen ett stadigt jobb och troligtvis också har en möjlighet att betala igen pengarna. Vi har inget skriftligt avtal utan det enda som i princip bevisar det jag påstår är just transaktionen från mitt konto till personens där datum och summa framgår, det går ju också att se (borde göra) att personen i samma period betalade motsvarande räkningar till kronofogden. Är det lönt att ens prova få tillbaks pengarna? Hur kan jag göra?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag har förstått din fråga rätt har du för ett par år sedan lånat ut 27 000 kr. till en vän.

Det finns inget skriftligt avtal rörande lånet, utan det som finns är transaktionen mellan era konton. Nu några år senare vill du ha tillbaka pengarna, men personen betalar inte tillbaka.

Dessvärre är jag rädd att det inte finns jättemycket du kan göra. Då det inte finns något skriftligt på att överföringen 2012 var ett lån, något som din vän skulle betala tillbaka är det svårt att göra något tyvärr. Det är därför det alltid är så viktigt att man skriftligt avtalar även när det gäller lån till kompisar.

Mitt tips till dig blir att såklart försöka förklara och prata med din vän om att det ju faktiskt var ett lån. Sen skulle jag försöka se om vännen kan tänka sig att betala tillbaka hälften, eller någon annan summa. Så att ni möts halvvägs. I ett sånt här läge kan det ju vara bättre att få tillbaka lite än ingenting alls.

Jag är ledsen om mitt svar inte hjälpte din situation, men lycka till!

Med vänlig hälsning

Anna PieschlRådgivare