FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/09/2022

Multiverktyg in i tingsrätten

Hej. Min 15 årig som var på besök i tingsrätt med skokan han hade en multiverktyg i väskan och glömde ta ut från väskan under säkerhet kontroll såg dem att finns en multiverktyg i väskan och kallade på polisen flr utredning. Nu dem säger att är det vapenbrott . Det är första gången tar med dig den här väskan till dkolan utan att vetta finns det i väskan.vad gillar eller vad bli det straffet?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det undrar du om din son kan dömas till ett brott och vad straffet skulle kunna blir.

Din son kan bli ansvarig för brott mot knivlagen

Det brott din son kan bli ansvarig för är brott mot knivlagen (1 § knivlagen). För att han ska bli skyldig till brottet måste han ha tagit med sig ett föremål som kan användas som vapen. Dessutom måste han vara uppsåtlig eller oaktsam, dvs att han tog med sig kniven med flit eller att han slarvade och tog med sig kniven av misstag (4 § knivlagen).

Domstolen gör en bedömning av situationen för att bedöma om det rör sig om ett brott

Syftet med lagen är att minska risken för allvarligt våld i samhället. Samtidigt ska folk kunna ha med sig verktyg och liknande till olika ändamål (en svampplockare ska kunna ta med sig en vass svampkniv ut i skogen utan att dömas till brott eller en hantverkare ska kunna ha en hantverkskniv). Det betyder alltså att man får bedöma om det var rimligt att ha den typen av föremålet och vilken plats personen var på (rättsfall från Högsta domstolen, NJA 2016 s. 30)

Att ta med sig ett multiverktyg till tingsrätten

Att ta med sig ett multiverktyg till tingsrätten får ses som allvarligare än att gå runt med det på stan. Samtidigt brukar multiverktyg inte ha jättestora blad för att kunna orsaka lika stora skador som exempelvis en jaktkniv skulle kunna göra. Utifrån det skulle jag vilja påstå att det inte är en jättestor risk för att det ska anses vara ett brott mot knivlagen.

Om multiverktyget anses ett vapen i lagens mening kan han fortfarande undvika bli ansvarig för brott

För att dömas för brottet måste personen ha tagit med sig verktyget med flit eller varit slarvig (4 § knivlagen). Som jag förstår det visste din son om att multiverktyget fanns i väskan men att han hade glömt att ta ut den ur väskan. Det låter för mig som att han kommer ses som oaktsam.

Även om det inte var rimligt att ha med sig verktyget samt att han var oaktsam, kan han fortfarande slippa bli ansvarig för brott. För att han ska undvika bli dömd till ansvar måste överträdelsen av knivlagen ses som tillräckligt ringa, det vill säga tillräckligt milt (4 § stycke fyra knivlagen). Som jag nämnde tidigare är inte multiverktyget ett föremål som orsaka särskilt stor skada. Inte heller kan jag se skäl att tro att verktyget skulle användas till någon form av våld. Utifrån det samt att din son helt enkelt hade slarvat med att tömma väskan, tror jag inte att han kommer dömas för brott mot knivlagen.

Skulle han dömas till ansvar

Skulle han dömas till ansvar för brottet kan han riskera få böter eller fängelse i max sex månader (4 § knivlagen.) Utifrån att det inte var ett särskilt farligt objekt och risken för våld är låg, skulle jag misstänka att det endast blir böter, särskilt eftersom din son är under 18 år.

För att sammanfatta: Multiverktyget i sig behöver inte anses vara ett vapen (beroende på vad som finns på det) men om det anses vara ett vapen tror jag att överträdelsen är tillräckligt ringa för att din son inte ska bli ansvarig för brott. Jag skulle dock rekommendera att din son tar en extra check i väskan nästa gång han ska iväg någonstans.

Jag hoppas att jag kunde ge svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare