Morbröders arvsrätt

Hej!

Jag är enda barnet, min far är avliden, och min mor har naturligtvis ärvt honom.

Det finns testamente upprättat som ger mig full arvsrätt efter min mor.

Den enda släktingen är en bror, dvs en morbror till mig, ej upptagen i testamentet.

Min fråga:

Har min morbror någon arvsrätt, eller kan göra anspråk på något, då min mor avlider?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv finns i Ärvdabalken, den hittar du här.

Enligt Ärvdabalkens 2 kap. 1§ 1 stycket är det som utgångspunkt din mors barn som har arvsrätt efter henne då hon går bort. Som din mors enda barn blir det alltså du som ärver hela din mors kvarlåtenskap. (Kvarlåtenskap är ett annat ord för den egendom som din mor efterlämnar då hon går bort.)

Ett testamente som bara ger dig full arvsrätt efter din mor är egentligen inte nödvändigt eftersom du, enligt arvsreglerna, som enda barn till din mor även utan testamente har full arvsrätt efter henne. Ett sådant testamente kan såklart dock vara bra för ökad tydlighet samt för att undvika eventuella framtida missförstånd med din mors bror. Om din mor däremot skulle vilja testamentera viss egendom till någon annan än dig behöver hon upprätta ett testamente där det framgår.

Din morbror har ingen arvsrätt eller rätt att göra några anspråk på din mors arv så länge du lever när din mor går bort och din mor inte testamenterat någon del av hennes kvarlåtenskap till honom. Först om du inte skulle leva när din mor går bort och inte efterlämna några barn (dvs. barnbarn till din mor), och om varken din mors mor eller far lever, har din morbror rätt att ärva din mor. Detta framgår av Ärvdabalkens 2 kap. 1§ 2 stycket och .

Hoppas att detta var svar på din fråga! Om du eller din mor har fler frågor om vad som kommer att hända med hennes arv är ni givetvis välkomna att vända er till oss på Lawline igen.

Vänligen,
Cecilia SikströmRådgivare