Mopedkörkort - Moped klass 1, måste man ha körkort?

Måste man ha körkort/ förar bevis för att

Framföra en 30 moppe, i min ungdom behövdes varken / eller

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Vissa mopeder får köras utan ett egentligt körkort men någon form av förarbevis krävs nästan alltid.

Det finns två typer av mopeder, klass I (även kallad EU-moped) och klass II. Klass I-mopeder ska ha registreringsskylt och går fortare än klass II-mopeder. Du kan läsa mer om mopedtyperna i 2 § lagen om vägtrafikdefinitioner.

För att få köra en moped av klass I krävs enligt 2 kap 1 och 5 §§ körkortslagen att man har körkort med AM-behörighet. För att få köra moped av klass II behövs inte körkort, men man måste enligt 2 kap 3 § körkortslagen ha ett förarbevis för moped klass II. Kraven för att få ett förarbevis är inte lika höga som för att få körkort med AM-behörighet. Det finns ett undantag från kravet på förarbevis för moped klass II. Detta gäller den som fyllt 15 år innan 1 oktober 2009, då krävs ingen särskild behörighet för att få köra fordonet.

Enligt 2 kap 7 b § körkortslagen ger samtliga körkortsbehörigheter även behörighet AM. Det vill säga, har du t ex körkort för bil (behörighet B) får du även köra moped.

Med bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare