Möjligt för skuldsatt arvinge att göra arvsavstående?

Hej! Jag har en fråga angående min avlidna broder som ej var gift eller har någora barn. Våra föräldrar är döda sedan tidigare och vi är tre syskon kvar som ska ärva honom varav en av våra syskon har stora skulder hos kronofogden och lever idag på socialbidrag. min fråga är då om han på något sätt kan avstå sitt arv till fördel för oss kvarvarande syskon? han har ett barn men är ogift.

Lawline svarar

Hej!

När någon ärver enligt lag anses arvet falla vid arvlåtarens död. Det innebär att en tredjedel av arvet anses ha varit en del av det skuldsatta syskonets egendom direkt efter er brors dödsfall (även om det formellt sätt måste göras bouppteckning och arvsskiftet innan arvet kan disponeras). Om han väljer att avstå från arv ses det som en benfik handling, vilket hans borgenärer kommer att kunna angripa, 4:6 konkurslagen (https://lagen.nu/1987:672#K4). Han kan således inte avstå arvet utan att riskera att komma i konflikt med dem som han har skulder till.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare