Möjligt att åsidosätta den legala arvsordningen genom testamente

Jag vill att min kvarlåtenskap ska gå till mina tre bröstarvingar och inte deras fruar och inte heller till den jag är gift med eftersom han är mycket slarvig med pengar, lån etc. Kan man göra en bolagsformer ex aktiebolag eller på annat sätt kringgå att han kommer få hälften av min kvarlåtenskap och mina tre söner dela på den andra 50 procenten. Allt är förvärvat under äktenskapet och är inte arv. Jag är mycket orolig för framtiden. Bara den senaste månaden har jag fått stoppat två lån han skrivit på. ska vi bilda aktiebolag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du skulle avlida kommer en bodelning ske eftersom ditt äktenskap upphör. Den går till så att värdet av ditt och din makes giftorättsgods (efter avdrag för skulder) läggs samman varpå detta delas i två delar. ”Din” del utgör kvarlåtenskapen efter dig.

Genom testamente kan du göra så att dina barn ärver hela kvarlåtenskapen. Du kan även föreskriva att den egendom som de ärver ska utgöra enskild egendom vilket gör att egendomen inte kommer att ingå i eventuella skilsmässor.

Ett testamente kan du enkelt upprätta via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal. Vill du ha ytterligare rådgivning skulle jag rekommendera att du kontaktar en av de specialiserade jurister som Lawline samarbetar med, du kan boka en tid direkt på http://lawline.se/boka.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare