Möjligheter för en bröstarvinge att avstå eller avsäga sig rätten till laglott

Vad händer om man som bröstarvinge säger upp arvet men man inte har fått ut sin laglott? Kan man underteckna en arvsavsägelse för eventuellt arv i testamente och sedan helt enkelt inte kräva ut sin laglott när föräldern avlider, eller är det krav på att man ska ta ut laglotten oavsett? Vad händer om föräldern inte har tecknat något testamente? Går det att kräva ut laglotten i förtid i om testamente saknas eller måste överlåtandet av den ske frivilligt från förälderns sida? Kan föräldern vägra att acceptera arvavsägelsen på något sätt? Har redan fått en större summa pengar men är osäker på om det räknas som att motsvara laglotten och hur det avgörs. Jag vill inte ärva något från föräldrarna. Varken testamenterat arv eller laglott. Har inga barn eller någon partner som laglotten kan överlåtas till.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av ärvdabalken (ÄB).

Som jag förstår det vill du inte ärva något från dina föräldrar, varken din arvslott eller från testamente – och undrar hur detta kan gå till.

Arsavsägelse

En arvinge kan frånsäga sig sitt arv genom en arvsavsägelse. En arvsavsägelse ska göras skriftligen hos arvlåtaren eller genom att man godkänner ett testamente som testamenterar bort kvarlåtenskapen till någon annan. En sådan arvsavsägelse kan göras medan arvlåtaren är i livet men arvtagaren måste vara myndig för att det ska kunna ske. Annorlunda ter det sig dock för bröstarvingar, som inte kan avsäga sig laglott utan att ha fått skälig ersättning för detta. Vid beräkningen av vad som utgör skälig ersättning är det värdet av laglotten vid tiden för avsägelsen som är utgångspunkten. Om arvet går till en närstående till bröstarvingen (make eller bröstarvingens avkomlingar) kan man också avsäga sig rätten till sin laglott En avsägelse gäller även mot arvtagarens avkomlingar, dvs. dessa träder inte i arvtagarens ställe när arvtagaren avsagt sig sin rätt (17 kap. 2 § första stycket ÄB).

Kan föräldern vägra att acceptera arvsavsägelsen?

Om bröstarvingen har fått skälig kompensation kan föräldern inte på något sätt vägra bröstarvingen att avsäga sig sin laglott.

Kan bröstarvingen kräva ut sin laglott i förväg?

Det finns ingen möjlighet för en bröstarvinge att få ut sin laglott innan föräldern avlidit, men om föräldern är villig att kompensera barnet med skälig ersättning på det sätt jag beskrivit ovan kan ju barnet avsäga sig rätten till laglotten vilket i slutändan blir samma sak.

Arvsavstående

Arvsavstående sker först när arvlåtaren eller testatorn är död. I ett arvsavstående avstår en arvsberättigad från sin rätt till arv och kan göras ända till dess arvskifte sker. Avstående av arv finns inte reglerat i lag utan är en allmän arvsrättslig princip. Avståendet innebär att arvet ska fördelas som om den avstående avlidit före arvlåtaren, vilket innebär att den avståendes avkomlingar träder in som arvsberättigade i enlighet med den legala arvsordningen i andra kapitlet ÄB. Om den avstående inte har några avkomlingar blir det därför dennes föräldrar som är näst på tur. På samma sätt kan man också avstå från förordnanden i testamente. Även en bröstarvinge kan avstå rätten till arv eller testamente på detta sätt.

Sammanfattning och råd:

Om du inte har fått skälig kompensation för din laglott kan du inte avstå från den, men du kan avstå från testamentet och resten av din arvslott. Den skäliga kompensationen ska uppgå till värdet av laglotten vid tiden för avsägelsen, så dubbelkolla om den summa pengar du har fått uppgår till din laglott. Annars bör du vänta tills dina föräldrar avlider och därefter avstå från laglotten, då det inte finns några krav på kompensation vid arvsavstående. På dessa två sätt kan du se till att du inte får något av dina föräldrar, varken i arv eller genom testamente.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare