FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/11/2016

Möjligheter att undanta egendom från bodelning

Hej, fick för ett tag sedan en gåva från mina föräldrar (utan gåvåbrev) för att kunna köpa tomt och börja bygga mitt blivande hus. Nu är det så att vi är efterkloka och skulle vilja "skydda" huset och tomten på något sätt, exmeplvis genom enskild egendom.

Jag har ingen partner i dagsläget så äktenskapsförord är förtillfället orelevant. Men det jag skulle vilja är skydda mig vare sig jag har 1 partner eller 10 stycken i framtiden, utan att behöva skriva ett äktenskapsförod varje gång. Finns det något sätt för mig och mina föräldrar att skydda huset från eventuell bodelning i framtiden, utan att blanda in äktenskapsförod?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att dela upp din fråga i två delar. I ena delen kommer jag att utgå från att du bor i fastigheten med en sambo och i andra delen kommer jag att utgå från att du bor med en make.

Sambo - Sambolagen (SamboL) (här)

I en sambodelning ingår endast samboegendom. Detta framkommer av SamboL 8 § (här). Samboegendom är egendom som förvärvats av samborna för gemensam användning. Detta framkommer av SamboL 3 § (här). Om du köper fastigheten innan du blir sambo kommer fastigheten därmed att undantas från en bodelning eftersom du inte förvärvade fastigheten tillsammans med din partner i syfte att ni ska leva där tillsammans. Din framtida sambo kan i detta fall därmed inte hävda rätt på fastigheten vid en eventuell separation.

Det finns möjlighet för sambor eller blivande sambor att avtala om att SamboL:s regler om bodelning inte ska vara tillämpliga eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Detta framkommer av SamboL 9 § (här). Ett sådant avtal kan du enkel upprätta via vår avtalstjänst här. Du kan även boka en tid med en av våra sakkunniga jurister på området på denna länk.

Äktenskap - Äktenskapsbalken (ÄktB) (här)

I en bodelning med anledning av äktenskapsskillnad ingår makarnas giftorättsgods, dvs. egendom som inte är enskild egendom. Detta framkommer av ÄktB 7:1 (här). I ÄktB 7:2 (här) finns en uppräkning på vad som utgör enskild egendom. Enligt punkt två i nämnda paragraf är egendom enskild om maken fått den i gåva med villkor att egendomen ska vara makens enskilda. Förbehållen ska dock göras i samband med gåvotillfället. Så tycks inte ha varit ditt fall.

Egendom kan även göras enskild genom äktenskapsförord (se punkt 1 i 7:2 ovan). Det är, enligt mig, det bästa sättet att undanta fastigheten från en eventuell bodelning då inga förbehåll gjordes vid gåvotillfället om att fastigheten ska utgöra enskild egendom.

Samlad bedömning

* Köper du fastigheten innan du blir sambo kommer fastigheten att undantas från en bodelning.

* Köper du fastigheten efter att du blir sambo eller i syfte att du och din blivande sambo ska bo där kan du undanta fastigheten från en bodelning genom att upprätta ett samboavtal.
* Ska du och din partner ingå äktenskap rekommenderar jag er att skriva ett äktenskapsförord.

Du har därmed goda möjligheter att behålla din äganderätt till fastigheten vid en framtida separation.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Stöter du på fler juridiska problem är du varmt välkommen tillbaka till Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare