Möjligheten till ersättning enligt patientskadelagen efter skada i sjukvården

Genomgick juni-21 en laparskopisk bukoperation. Redan då förbanden avlägsnades såg jag att min navel var deformerad. Vid besök hos gynekolog och kirurg jan-23 konstaterades ärr bråck orsakat av tidigare ingrepp. Enl gyn kan bråcket uppkommit pga ”slarv” då såret syddes ihop. Nu remitterad t op av detta bråck. Jag kommer troligen få ytterligare ärr efter denna op. Är denna skada anmälningsbar t Löf?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad händer om man är med om en skada i samband med att man får vård?

Om man är med om en skada som hade kunnat undvikas i samband med att man får vård så kan man få rätt till ersättning enligt patientskadelagen (PL) (6§ PL). Om det är som gynekologen säger att skadan kan ha uppkommit genom slarv, så innebär det att skadan hade kunnat undvikas och att det således är en skada som kan medföra ersättning. Alla som vårdas inom regionfinansierad sjukvård har en patientförsäkring och genom den kan man söka om ersättning hos exempelvis LÖF. Det innebär att du borde kunna söka om ersättning hos LÖF och att LÖF sedan får göra en bedömning utifrån patientskadelagen huruvida du ska ges ersättning och i så fall i vilken omfattning. Ersättningen bestäms i enlighet med 8-11§§ i patientskadelagen

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Linnea HoodRådgivare