FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/02/2019

Möjligheten att beviljas villkorat körkort med alkolås

Jag är dömd till grov vårdslöshet i trafik och rattfylleri efter ett suicidförsök. Jag har fått ett beslut om återkallelse på mitt körkort i 30 månader. Jag ska nu ansöka om alkolås innan slutgiltigt beslut fattas.

Hur ser möjligheterna ut för mig att beviljas alkolås.?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Så som jag har förstått din fråga handlar den om din möjlighet att få villkorat körkort istället för att få körkortet återkallat.

Det är Transportstyrelsen som gör denna bedömning. Vid bedömningen tar man hänsyn till:

Medicinska omständigheter Personliga förhållanden (psykiskt mående som exempel).

En viktig sak att poängtera direkt är att du inte kan beviljas alkolås om du blivit dömd för rattfylleri med narkotika i blodet. Det är endast vid alkoholkonsumerad rattfylla som alkolås ens kan komma på fråga.

Ansökan består av två delar.

1. En viljeförklaring (där personen som ansöker om alkolås bland annat beskriver varför man vill ha det)

2. Ett läkarintyg från en läkare med specialiserad kunskap inom psykiatri (eller annan liknande kompetens.

Läkarintyget fyller en viktig funktion för Transportstyrelsens bedömning. Läkaren ska vid besöker ställa frågor till personen om exempelvis alkoholvanor, det psykiska måendet och andra omständigheter som kan ge stöd för hur personens personliga förhållanden ser ut.

Dina möjligheter att få alkolås är en svår fråga att svara på rent generellt. Jag känner inte till dina personliga omständigheter fullt ut och jag vet inte heller hur ditt liv relaterad till alkohol har utspelat sig bakåt i tiden. Därför kan jag inte på rak arm ge dig ett svar på din fråga.

Sorgligt nog säger du i din fråga att du blev dömd i samband med ett suicidförsök vilket jag tror kan spela en stor roll vid Transportstyrelsens bedömning. De kan anse att du, rent psykiskt, inte bör fortsätta köra bil just nu och därför istället väljer att återkalla körkortet. Villkorat körkort med alkolås har överlag ansetts vara väldigt svårt att få beviljat.

Vad jag tycker att du borde göra är att helt enkelt ansöka och se vad Transportstyrelsen säger. Du hittar länken till ansökningsblanketterna på transportstyrelsens hemsida (klicka här).

Hoppas att du fick lite hjälp på vägen i alla fall. Lycka till!

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare