Möjlighet till inresa i USA trots ringa narkotikabrott?

Behöver fylla i en ESTA-ansökan när vi mellanlandar i Miami i tre timmar påväg hem från Costa Rica. Jag har två ringa narkotikabrott bakom mig, senaste var fyra år sedan och den andra var jag under 18 år. Måste jag kryssa i rutan i ansökan? Vad är det värsta som kan hända?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är korrekt uppfattat att du behöver ett inresetillstånd, ett så kallat ESTA, eller ett visum även om du bara ska mellanlanda i USA för vidare färd. Du är dömd för två ringa narkotikabrott, varpå det ena brottet begicks när du var under 18 år. Nu vet inte jag hur gammal du är men om det var mer än fem år sedan du begick det första narkotikabrottet finns det inte längre kvar i belastningsregistret. Det betyder att det inte längre går att finna någon anmärkning om det brottet. Ringa narkotikabrott gallras nämligen från belastningsregistret fem år efter att domen föll, vilket stadgas i 17 § i lagen om belastningsregister. Den andra domen om narkotikabrott föll för 4 år sedan. Således finns denna dom fortfarande i belastningsregistret.

Innan ett ESTA inresetillstånd beviljas måste ett antal frågor besvaras. Du kommer bland annat att få besvara om du har blivit dömd för tidigare brottslighet. Narkotikabrott är dessvärre exempel på brottslighet som utgör ett hinder för att få ESTA beviljat. Sålunda utgör domen om ringa narkotikabrott ett hinder för dig att beviljas ett inresetillstånd.

Men det finns ett annat alternativ, du kan ansöka om ett turistvisum via exempelvis den amerikanska ambassaden. Då görs istället en individuell bedömning och en tidigare dom utgör alltså inget direkt hinder för visum. Det görs en bedömning från fall till fall efter de omständigheter kring din dom som du kommer att få redogöra för. Sålunda finns det en möjlighet för dig att beviljas inresa till USA, trots domen, beroende på vad ambassaden beslutar.

Jag hoppas att jag kunde bringa klarhet i frågan och om du har någon ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Lycka till!

Med Vänliga Hälsningar,

Josefin LindRådgivare