Möjlighet till förtida uttag på arv

När kan man begära förtida uttag på arv?

Kan man bli nekad till det av den förälder som finns kvar i livet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv finner du i Ärvdabalken. Vid den ena makens död ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Ett undantag från detta är arvlåtarens eventuella särkullbarn som har rätt att få ut sin arvslott direkt. Var dina föräldrar gifta när din förälder avled finns det därför ingen möjlighet för dig att få ut din arvslott direkt, enligt 3 kap. 1 § ÄB. Som barn får du istället rätt att vid den andra makens död (i ditt fall din kvarlevande förälders död) få ut ditt arv från den först avlidne maken enligt 3 kap. 2 § ÄB.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, tveka inte att höra av dig till oss igen om du har fler frågor.

Melanie AscoughRådgivare