FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/10/2016

Möjlighet till förköpsrätt vid gåva av fastighet

Jag har en fastighet som jag ska ge min bror som gåva. Han betalar mig 350 000 kr för gåvan taxeringsvärdet är 650 000 kr. Då denna fastighet har gått i arv i flera generationer så vill jag att det fortfarande ska förbli. Jag vill skriva att om det någon gång i framtiden ska säljas så vill jag att mina barn ska få köpa tillbaka det på samma sätt som jag " givit" det. Går det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om gåva av fastighet finner du i jordabalken (JB).

För att en överlåtelse av fastighet ska ses som en gåva behöver motprestationen understiga taxeringsvärdet, precis som det gör i ditt fall.

Eftersom du ger fastigheten i gåva har du som gåvogivare större rätt att ge gåvan med sådana villkor än om överlåtelsen hade klassats som ett köp. Du kan ha ett villkor gällande förköpsrätt i gåvobrevet som säger att antingen du eller i första hand dina barn måste bli tillfrågade att köpa fastigheten innan eventuell överlåtelse till annan, när det är fråga om köp anses inte sådana villkor vara bindande.

Ett intressant rättsfall inom detta område är NJA 1981 s. 897. I det fallet konstaterar HD att förbehåll om förköpsrätt innebär en mindre inskränkning i gåvotagarnas förfoganderätt än en generellt överlåtelseförbud, som redan var tillåtet, och sådana villkor ska därför vara giltiga förutsatt att de är antecknade i gåvobrevet enligt 20 kap. 14 § JB. Villkoret måste alltså finnas med i gåvobrevet för att vara giltigt, det räcker inte med en muntlig överenskommelse.

Om du vill ha hjälp att upprätta ett gåvobrev med dessa villkor är du varmt välkommen att söka vidare kontakt med oss på Lawline så hjälper vi dig med det.

Jag hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Elin NordemanRådgivare