Möjlighet för särkullbarn att avstå arv och ta del i efterlevande makes dödsbo

Min far avlider och efterlämnar 150.000 kr. Hans fru 0 kr. Ärver frun allt då? Kan jag göra arvsavstående och bli dödsbodelägare efter fruns borttgång?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Inledande omständigheter

Eftersom din fråga gäller arv så blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig och kommer vara den lagen som jag använder vid besvarande av frågan. Jag förutsätter även att hans fru i detta fallet inte är din mamma samt att det var gifta vid hans dödsfall och kommer utgå från detta när jag besvarar frågan.

Ditt arv i egenskap av särkullbarn

Vid din fars bortgång så tillfaller hans egendom dig eftersom du är ett så kallat särkullbarn och då ärver din far direkt (3 kap. 1 § första stycket ÄB). Du har däremot möjligheten att avstå ditt arv till förmån av din fars fru (3 kap. 9 § ÄB)

Avstående av arv och efterarv av din fars fru

Om du skulle avstå ditt arv till förmån av din fars fru skulle du få ta del i hennes dödsbo efter den andelen som det arv du borde fått genom hela hennes förmögenhet (3 kap. 2 § första stycket)

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare