Indrivning av skuld vid betalningsskyldighet mellan privatpersoner

Jag har ett krav på endast 50 kr som jag inte vill efterskänka till denna person, hon har sen 20 juni lovat att betala vid ett flertal tillfällen men ännu har det inte kommit någon betalning, undrar vad ska jag göra tycker inte man ska bete sig så, bara dra ut på saken för att kanske få mig att tröttna.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du vill vidta rättsliga åtgärder för att driva in skulden kan du vända dig till kronofogden med en ansökan om betalningsföreläggande.

Länk till ansökan hittar du här.

Ett betalningsföreläggande kan resultera i ett utslag vilket är en dom från kronofogden som fastställer betalningsskyldigheten. Det genererar även en betalningsanmärkning som kvarstår i tre år. Observera även att det kostar 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden.

Med tanke på att skulden endast avser 50 kr är de konsekvenser som en ansökan om betalningsföreläggande kan generera oproportionerliga i förhållande till skulden. Dessutom är det inte vidare lönsamt för dig att utnyttja detta tillvägagångssätt för att driva in den med tanke på att det medför en kostnad på 300kr. Lämpligare vore att du pratade med personen som är skyldig dig pengar och förklarar hur du känner och diskutera fram en lösning på problemet.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare