Möjlighet att säga upp allmän visstidsanställning i förtid?

Jag har en allmän visstidsanställning med start och slutdatum. Tyvärr trivs jag inte alls på detta arbete och skulle vilja säga upp mig. Nu undrar jag om detta är möjligt? Det är kollektivavtal Allmänna bestämmelser som gäller.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vad tråkigt att du inte trivs med din anställning. De olika regler som finns kring anställningsformer och anställnings upphörande hittar du i Lagen om anställningsskydd, LAS, se länk här.

Du skriver att du har en allmän visstidsanställning, en så kallad ALVA, som enligt 5 § LAS får träffas för som högst två år under en femårsperiod. 4 § 2 stycket LAS reglerar när en visstidsanställning skall anses ha upphört. Där står att anställningen upphör vid anställningstidens utgång, det vill säga i ditt fall vid det slutdatum som står i ditt anställningsavtal. Enda gångerna en visstidsanställning kan upphöra i förtid är då du och arbetsgivaren avtalat annat eller då tvåårsgränsen passerats och anställningen övergår i en tillsvidareanställning. Uppsägningstid föreligger aldrig vid upphörande av visstidsanställning.

Att du omfattas av kollektivavtal har ingen betydelse i detta fall, då bara vissa regler i LAS kan avtalas bort genom kollektivavtalet, se 2 § 3 stycket LAS. Där räknas de paragrafer i LAS upp som kan avtalas bort, och eftersom 4 § inte nämns, gäller den i alla anställningsförhållanden.

Det du kan göra är att kontakta din arbetsgivare och förklara hur du känner, kanske kan ni tillsammans komma fram till en lösning. Är ni oeniga är du dock bunden av anställningsavtalet fram till dess slutdatum.

Med Vänliga Hälsningar

Emilia OhlinRådgivare