Möjlighet att reglera föreningsmedlems rösträtt för specifika beslut

VI är medlemmar i en ekonomisk förening som har som huvusaklig uppgift att förvalta några byggnader och gemensam mark, ungefär som en samfällighetsförening. Det har funnits en hel del kontroverser mellan medlemmarna när det gäller tillstånd för att fälla träd. Några av medlemmarna har kommit upp med förslaget att dela upp marken i tre naturliga delar där förslaget innebär att man bara är med om att ge tillstånd för trädfällning på sin egen del. Man tror att konflikterna kommer minska på så sätt.

Min fråga är då, kan man på detta sätt begränsa medlemmarnas rätt att vara med och bestämma på hela föreningens markområde? Om så, räcker det med en medlemsmotion eller måste det till en stadgeändring?

Mvh Torsten Berglind

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lag (2018:672) om ekonomiska föreningar kommer hädanefter att refereras som "LEF".

En ekonomisk förening är en öppen association som åsyftar att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom ekonomisk verksamhet. I stadgarna kan föreningsstämman besluta om att reglera fakultativa bestämmelser utöver de innehållskrav som framställs i 3 kap. 1 § LEF, se bl.a doktrin; Lundberg, Konrad m.fl, Juridik civilrätt straffrätt processrätt, 4 uppl, Sanoma Utbildning, 2017, s. 16. I 6 kap. 3 § 2 st LEF stipuleras därutöver en möjlighet att begränsa rösträtten till fall där medlemmen uppfyller vissa villkor.Det innebär följaktligen att föreningsstämman kan besluta om andra beslutsförfaranden än de reglerade i lagen. Det finns sålunda inga hinder vad avser att begränsa medlemmars rätt att bestämma om trädfällning till ett särskilt område.

En sådan reglering fordrar dock en ändring i stadgarna. Ett beslut om ändring av stadgarna är enligt 6 kap. 35 § LEF giltigt om minst två tredjedelar av de röstande har röstat för det.

Med vänlig hälsning,

Francisco StråhleRådgivare