Möjlighet att ogiltigförklara avtal baserat på mutor

Hej!

Jag undrar över möjligheterna inom svensk avtalsrätt att ogiltigförklara ett avtal som föregåtts

av mutor. Avtalet är ett sedvanligt kommersiellt avtal som ingåtts mellan

två näringsidkare. Båda parter har varit medvetna om att det förekommit mutor vid avtalets

ingående (domar för mutbrott har fallit, så det råder inga bevisproblem).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om möjlighet att ogiltigförklara avtal regleras i 3 kapitlet i lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (även kallad avtalslagen). Enligt 33 § avtalslagen kan man ogiltigförklara ett avtal på den grunden att någon omständighet vid avtalets ingående strider mot tro och heder, till exempel ohederliga affärstransaktioner. Motparten ska även ha insikt om omständigheten, med andra ord vara i så kallad ond tro. I ditt fall så skriver du att båda parterna har insikt om omständigheten, alltså att avtalet är grundat på mutor. 33 § avtalslagen kallas den lilla generalklausulen och ska tillämpas restriktivt enligt lagkommentaren. Den ska även tillämpas i första hand då det finns en starkare och en svagare avtalspart, dvs när det gäller till exempel en konsument och en näringsidkare. I ditt fall så skriver du att det rör sig om två näringsidkare och därmed tolkar jag det som att de befinner sig i likvärdiga positioner.

Enligt 36 § avtalslagen kan man ogiltigförklara eller jämka ett avtalsvillkor om det är baserat på någon oskälig omständighet vid avtalets ingående eller någon omständighet som visar sig senare. 36 § avtalslagen brukar kallas den stora generalklausulen och är att anses som väldigt övergripande. Enligt förarbetena till lagen framgår det att denna bestämmelse även är avsedd att användas i situationer när det rör sig om jämstarka parter. 36 § avtalslagen bör således vara den paragraf som är mest aktuell på din situation. Även denna bestämmelse ska dock tillämpas restriktivt. Eftersom det rör sig om två näringsidkare som har ingått ett avtal baserat på mutor så är avtalet baserat på oskäliga avtalsvillkor som har föregåtts vid avtalets ingående. Dessvärre finns det inga riktlinjer som man kan gå efter för att avgöra vad som anses vara just oskäligt utan det man får kolla på är i första hand tidigare avgöranden samt så får en bedömning från fall till fall göras.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga och annars är du välkommen att höra av dig igen med ytterligare frågor!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare