Möjlighet att köpa ut före detta sambo ur bostadsrätt

Hej! Det tog slut mellan mig och min sambo för cirka åtta månader sen. Vi äger 50% av en bostadsrätt tillsammans och mitt ex vill inte sälja den till de bud vi har fått (har haft den på Hemnet i tre rundor med säkert 15-20 visningar, men har inte fått så många bud). Mitt ex bodde i lägenheten i fem månader medan jag hyrde i andrahand, nu har hon kunnat få ett förstahandskontrakt så jag har flyttat in i bostadsrätten igen sedan några veckor. Jag trivs i lägenheten och skulle vilja köpa ut henne. Eftersom marknaden har varit svag har jag erbjudit henne mer för lägenheten än de bud vi har fått, men det har inte hjälpt. Vi har inga barn. Om jag ansöker om bodelningsförrättare, vad har jag för möjligheter att köpa ut henne? Jag skulle helst göra det via auktion, för får vi ett bra bud säljer jag hellre och jag misstänker att en värderingsman riskerar att ligga för högt i värdering i såna här tider när marknaden faller.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i sambolagen och samäganderättslagen.

Som delägare kan man fritt förfoga över sin andel av den samägda egendomen. Det innebär att man kan välja att sälja sin andel till vem som helst, men man har även rätten att behålla sin andel. Det innebär att du inte kan kräva att köpa ut din före detta sambo.

All samboegendom ska delas lika mellan er om du önskar att en bodelning ska göras (8 § sambolagen). Vid en bodelning kan den sambon som bäst behöver bostaden  har rätt att få egendomen. En förutsättning för att en sambo skall få överta bostad som tillhör den andra sambon är dock att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt (16 § sambolagen). Relevanta faktorer som kan komma att beaktas vid bedömning om vem som har bäst behov av bostaden är t.ex. om man har fått ensam vårdnad av barnen eller på grund av ekonomiska förhållanden har sambon svårt att införskaffa ett nytt boende. Detta innebär dock inte att din före detta sambo förlorar värdet av den övertagande egendomen utan du måste kunna köpa ut din före detta sambo (17 § sambolagen).

Du kan även ansöka om en tvångsförsäljning hos tingsrätten om din före detta sambo motsätter sig den ordinära försäljningen. Du kan då få möjligheten att köpa tillbaka bostaden genom en offentlig auktion. Domstolen kan dock bevilja anstånd om tvångsförsäljning om det finns synnerliga skäl det, men det är högt ställt krav (6 § samäganderättslagen).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare