FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga21/11/2014

Möjlighet att ingå avtal som omyndig

Tjenare! Skrev precis på ett kontrakt med min fotbollsklubb. Jag är 17 år och eftersom jag är minderårig så säger mina föräldrar att det inte gäller eftersom de inte har skrivit under det? Så jag undrar, vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Enligt föräldrabalkens 9 kap. 1§ så äger inte omyndiga utan vårdnadshavares tillåtelse ingå avtal. Som utgångspunkt kan du således inte teckna ett giltigt avtal utan dina föräldrars tillåtelse. Undantag från denna huvudregel finner vi i föräldrabalkens 6 kap. 12§. Jag tar mig friheten att definiera ditt avtal med fotbollsklubben såsom ett avtal om arbete. Innebörden i undantaget är att den som är över 16 år kan träffa ett avtal om arbete utan tillåtelse från föräldrarna (vårdnadshavarna) om den omyndige tidigare har haft samtycke till att ingå ett avtal om anställning och att den nya arbetet är av liknande art.

Det krävs således att du tidigare har haft ett anställningsförhållande som är av liknande art som det du nu ämnar ingå. I den mån ett sådant förhållande inte föreligger så gäller huvudregeln att du måste ha dina föräldrars tillåtelse. 9 kap. 6§ föräldrabalken.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare