Möjlighet att hyra ut lägenhet i andra hand

Hej! jag bor redan i en lägenhet som jag har förstahandskontraktet, och nyligen köpte en bostadsrätt, får jag hyra ut min hyres lägenhet, och bor i bostadsrätten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få hyra ut din lägenhet i andra hand krävs att du har din hyresvärds samtycke. Hyr du ut lägenheten utan samtycke från hyresvärden riskerar du att förlora den. Utöver detta finns inget hinder för dig att hyra ut lägenheten i andra hand. Något jag skulle kunna se som ett problem är att din hyresvärd inte samtycker till en andrahandsuthyrning då jag antar att du inte planerar på att återvända till din hyresrätt.

Om du har några ytterligare frågor ber jag dig att återkomma till oss!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare