Möjlighet att få reda på skulder?

Hej

Jag undrar om jag kan få reda på hur mycket skulder jag har hos alla inkasso bolagen och Kronofogden, om jag kan veta det utan att erkänna skulder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det du får göra är att skriva till varje bolag och till Kronofogden och fråga dem vilka fordringar de har mot dig. En potentiell nackdel med detta är att om de inte skickar en påminnelse inom 10 år (3 år om det är konsumentfordringar, t.ex. för prylar du köpt i affär) så preskriberas fordran, alltså du är inte skyldig något längre (2 § preskriptionslagen). Om de berättar vilka fordringar du har, så räknas det som preskriptionsavbrott (5 § preskriptionslagen). Du kan fortfarande bestrida dessa skulder alltså men i och med att du får en påminnelse av att fråga dem om skulderna så förhindrar du att de blir utgångna, alltså preskriberade.

Det finns ingen databas eller liknande där du kan se alla fordringar mot dig samlade, så det ovanstående är det enda alternativet jag ser.

Hoppas det besvarar din fråga, tveka inte att höra av dig till oss igen! Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare