FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/04/2018

Möjliga påföljder vid stulet körkort från äldre syskon

Hej!

Jag är 17 år gammal och har kört bil med min systers körkort då vi är jätte lika, har blivit stannad flera gånger och det gått genom men sen har någon gjort anmälan mot mig så att polisen stannade mig för en kontroll och dem tog med mig in till polis huset för bilder eftersom dom trodde att det inte var jag på bilden. Dem kom på mig och tog min systers körkort? Vad kommer att hända? dem sa att jag misstänks för olovligkörning samt stöld av någon annans identitet? Hur ska vi göra så min syster får tillbaka sitt körkort kan hon säga att hon inte visste om att jag hade hennes körkort? Och vad blir straffet för mig? Kan jag på något sätt minska straffet? Och om jag velat bli polis kan jag fortfarande bli det eller är det sabbat? Jag har bokat mitt uppkörningsprov i August då jag blir 18 men är 17 nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att du kommer misstänkas för olovlig körning samt stöld av någon annans identitet (olovlig identitetsanvändning) låter troligt. Enligt Brottsbalken 4 kap 6b § kan straffet för olovlig identitetsanvändning vara antingen böter eller fängelse högst två år beroende på brottet är grovt eller ringa. För olovlig körning är straffet böter eller vid grova fall fängelse i högst sex månader enligt lagen om straff för vissa trafikbrott 3§. Om jag förstått det rätt så vet redan polisen om att körkortet tillhör din syster? Det som kan hända är att även din syster påverkas av detta och misstänks för medhjälp om hon inte på något sätt kan bevisa att hon är oskyldig.

När polisen tar ett körkort är det Transportstyrelsen som bedömer om personen får tillbaka körkortet eller inte. För att din syster ska få tillbaka sitt körkort behöver hon kontakta transportstyrelsen och förklara att hennes körkort blivit stulet och att körkortet är ifråntaget. Troligtvis behöver hon förklara mer detaljerat och därmed möjligen behöva anmäla dig till polisen, vilket kan leda till att du antagligen inte kan minska ditt straff.

För att komma in på polisutbildningen måste du uppfylla kraven för utbildningen, därav bl.a. säkerhet är ett krav. Med tanke på att du gjort dig skyldig till flera brott kan det bli svårare för dig att komma in, men det är inget jag kan bedöma. En avgörande faktor som kan förmildra dina brott och därmed göra det lite lättare för dig att komma in på utbildningen är din unga ålder och att du är omyndig. Men det enklaste är om du ringer polisutbildningen och frågar!

Angående om du kan få ditt körkort i framtiden är det också olika från fall till fall, så även här råder jag dig att ringa Transportstyrelsen och fråga.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor!

Jag önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare