FrågaKÖPRÄTTÖvrigt15/02/2014

Mobilabonnemang

Hej, jag skulle köpa ny mobil för ett tag sen och då sa dem att jag får mobilen gratis om jag tecknar ett abonnemang hos dem. Jag gjorde det men har inte använt abonnemanget, utan endast använt mitt gamla nr som har en annan operatör. Är det ett brott att göra så - att teckna abonnemang för att få mobiler på köpet? vore intressant att veta. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är inte ett brott att teckna avtal för att få en mobiltelefon på köpet. Jag skulle dock tro att du betalar en fast kostnad på abonnemanget varje månad och att det löper över en längre tidsperiod. Man får nog anta att operatören som sålde abonnemanget till dig har tagit med det i beräkningarna. Om du multiplicerar den fasta kostnaden med antalet månader som du är bunden så får du nog en summa som motsvarar priset på telefonen, antagligen lite högre.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare