Mitt körkort har blivit indraget – vad har spärrtiden för betydelse för mina möjligheter att få tillbaka det?

Hej Jag fick indragen körkortet pga fortkörning. Vägen var 110 så körde jag 169 jag har haft körkortet mer än 2 år dvs min prov tid har gått ut.

Jag har inte haft någon trafikbrott eller fortkörningar alls. Jag jobbar som leverans, mitt företag och chefen också kan intyga det.

Vad kan hända med spärtiden och måste jag göra allting om, eller kommer det blir hem skickad till mig efter spärtiden löper utt

Om ni kan svara på frågan skulle jag vara jätte tacksam.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag tolkar det du har skrivit som att ditt körkort har blivit återkallat och att du därför undrar vad spärrtiden har för betydelse för dina möjligheter att få tillbaka körkortet.

Jag kommer att hänvisa till körkortslagen (KKL) i mitt svar.

Du kan inte få ett nytt körkort förrän spärrtiden har löpt ut

Under spärrtiden kommer du inte kunna få tillbaka ditt körkort (5 kap. 6 § första stycket KKL). Det är först när spärrtiden har löpt ut som det blir möjligt (5 kap. 13 § KKL).

Vad du sedan behöver göra för att få tillbaka körkortet beror på hur lång din spärrtid har varit.

Ingen särskild prövning om spärrtiden har varat i högst ett år

Har spärrtiden varat i högst ett år kommer du sannolikt att kunna få tillbaka ditt körkort snabbt, eftersom Transportstyrelsen inte gör någon särskild prövning om det rör sig om fortkörning och förarens prövotid är slut (5 kap. 14 § andra stycket KKL).

Transportstyrelsens hemsida står det att de automatiskt brukar skicka hem en blankett i dessa fall, för ansökan om ett nytt körkort.

Det krävs ett nytt förarprov om spärrtiden har överstigit ett år

Har spärrtiden överstigit ett år måste du däremot göra om ditt förarprov, alltså både teoriprovet och uppkörningen (5 kap. 14 § första stycket KKL). Du behöver då också ett giltigt körkortstillstånd för att kunna få ett nytt körkort (5 kap. 14 § första stycket KKL).

Det blir därmed som att du tar ditt körkort på nytt.

Sammanfattning

Det är spärrtidens längd som avgör vad du behöver göra för att få tillbaka ditt körkort när spärrtiden har löpt ut.

Är din spärrtid högst ett år lång kommer du sannolikt bara att behöva fylla i en ansökan om ett nytt körkort för att kunna få tillbaka det från Transportstyrelsen.

Är din spärrtid däremot längre än ett år behöver du ta ditt körkort på nytt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare