Min exfru vill inte överlämna mina hårddiskar till mig. Vad kan jag göra?

Hej,

tack för att ni finns! :-)

Jag befinner mig i en super jobbig skilsmässa med en 4 årig son involverat. Jag säger inte bara det så, men min ex fru gör mitt helvete. Hon vägrar samarbeta med våran son eller lägenheten som ska säljas, undanhåller min son från mig, håller sig inte till avtal om sonen, förolämpar, skriker och slår mig framför våran son och saboterar mig där hon bara kan. En vännina som är psykolog är övertygat om att hon lider av manipulativt narcissism.Nu eskalerade det ännu ett steg. Först kom hon in i mitt mobil och tåg bilder från mina bilder och sms samtal. Jag ertappade och konfronterade henne, men hon nekade bara. Men, ännu värre, hon snodde mina 2 externa harddiskar som va gömda i mitt låsta skåp. Hon nekar även där, men pratade om saker som hon bara kan veta genom att ha sett material på mina hårddiskar. Alla mina bevis för hennes fruktansvärda beteende under dom sista 9 månader finns där.Men, och det är ovärderligt för mig, hela mitt digitala liv från dom sista 12 år finns där. Tiotusentals bilder från dom sista 12 år, massor av resor, tusentals bilder från våran son, alla bilder på honom sedan födelsen, tusentals bilder från min Pappa, som gick bort i December, mina far föräldrar och far far föräldrar.Alla dokument från mitt job, arbetsuppgifter mm, cv, referens brev från mina chefer, kontakter, addresser, alla mina log-ins, officiella dokument från myndigheterna, ja allt ni kan tänka er. Harddiskarna finns hos hennes föräldrar. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag uppfattar ditt problem vill din exfru inte överlämna hårddiskarna till dig, och du undrar vad du kan göra för att få tillbaka dem.

Till att börja med vill jag klargöra vad du inte kan göra för att få tillbaka dina hårddiskar. Om du på egen hand tar tillbaka din egendom kan det nämligen innebära att du gör dig skyldig till brottet självtäkt (8 kap. 9 § brottsbalken). Du kan dock givetvis be om att få hämta dem, alternativt be din exfru eller din exfrus föräldrar att överlämna hårddiskarna till dig.

För att få tillbaka dina hårddiskar rekommenderar jag istället att du tar hjälp av Kronofogden. Genom en så kallad handräckning kan Kronofogden tvinga din exfru eller din exfrus föräldrar att överlämna hårddiskarna till dig om ett överlämnande inte sker frivilligt. Mer information om handräckning och hur du ansöker om detta finns på Kronofogdens hemsida. Det kostar 300 kr att ansöka om handräckning, men detta belopp kan du begära att ditt ex ska ersätta.

Nämnas bör att din exfru kan ha gjort sig skyldig till dataintrång när hon olovligen beredde sig tillgång till informationen på dina hårddiskar och i din mobil (4 kap. 9 c § brottsbalken). Att lägga beslag på dina hårddiskar så att du inte kommer åt dem kan även utgöra egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § brottsbalken). Vill du Polisanmäla dessa brott kan du hitta information om hur du går tillväga på Polisens hemsida.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att ställa kompletterande frågor via kommentarsfältet här nedanför.

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare