Mitt ex säger att vår hund tillhör honom. Kan jag få ekonomisk ersättning för de kostnader jag lagt ut på hunden?

Hej, i mellandagarna 2016 så skaffade jag och mitt ex en hund tillsammans. Han ställde sig som ägare på kontraktet då bara en kan stå som ägare. Tanken var att det var vår hund och så skulle det även kvarstå när vi gick isär hösten 2017. Han har nu bestämt att det bara är hans hund då han står som ägare och jag får ingen delaktighet i hunden. Min fråga är om jag kan kräva tillbaka allt ekonomiskt jag lagt ut kring hunden då som sagt jag var delaktig ekonomiskt i tron om att det är vår hund.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer vi att gå in och titta i lagen om samäganderätt som reglerar frågar som kan uppkomma i situationer där det finns fler än en ägare.

Vem är ägare till hunden?

Huvudregeln är att det är den registrerade ägaren, alltså ditt ex, som också äger hunden. Men, trots att det är ditt ex som stod på kontraktet så har ju du varit delaktig ekonomiskt. Om ni redan vid köpet av hunden betalade var sin del så har ni också så kallat samägande till den, 1 § lag om samäganderätt. Men även om du inte betalade någonting vid köpet utan exempelvis istället har betalat löpande utgifter kopplade till hunden, som exempelvis försäkring, så anses ni vara samägare. Samägande innebär att du och ditt ex i ditt fall äger hunden tillsammans och att alla beslut om hunden ska tas gemensamt av er, 2 § lag om samäganderätt.

Ekonomisk ersättning

Är det så att ni inte kan enas om vem som ska få ta hand om hunden så är alternativet att någon av er köper er ut ur ägarskapet. Om ditt ex ska få ta hand om hunden och du därmed ska köpa dig ut ur ägarskapet så ska din ersättning baseras på hundens marknadsvärde idag. Du får alltså betalt med utgångspunkt i vad en liknande hund med samma ras och ålder skulle kosta idag och inte för hur mycket du har spenderat på hunden. Hur mycket ersättning du får är beroende på hur stor andel av hunden du anses vara ägare till, vilket normalt sett är 50 % så länge du eller ditt ex inte visar någonting annat, 2 § lag om samäganderätt.

Sammanfattning

Eftersom jag förstår att du inte vill förlora din hund så är mitt förslag främst att du talar om för ditt ex att ni trots att han står som ägare på köpeavtalet faktiskt äger hunden tillsammans och därmed måste ta beslut om den tillsammans. Om ni inte kan enas så är den enklaste lösningen, hur tråkigt det än må vara, att någon av er köper er ut ur ägarskapet till ett marknadsmässigt pris. Eftersom ersättningen baseras på hundens värde idag är det tyvärr inte säkert att du får tilllbaka allt som du har betalat för hunden. Om ni inte kan enas om vem som ska få behålla hunden så kan ni vända er till tingsrätten som prövar frågan om vem som är ägare till hunden.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Alma LövgrenRådgivare