Mitt ex låter mig inte träffa våra barn, vad kan jag göra?

Hej! Mitt ex låter mig knappt träffa mina två barn (2 år och den andra 3 månader).

Jsg hsr inte fått träffa mina barn på 2 månader alltså jag har missat 2 månader av deras ålder.

Är arbetslös men studerar samtidigt,

Vad kan jag göra?

Hon har väl inte enligt lag göra så som hon gör att neka mig till att träffa mina barn, jag har försökt samarbeta med henne men det funkar inte då det känns som att hon hela tiden har nåt att komma med som får henne att vilja ha kontrollbehov och stå ivägen för mig att då träffa mina barn, dessutom så har hon planerat att flytta 5 timmar i från mig när hon inte ens låter mig träffa barnet nu som bor bara 40 minuter i från.

Uppskattar för er svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör vårdnad, boende och umgänge och reglerna hittar man i föräldrabalkens 6 kap.

Det framgick inte av din fråga om ni har gemensam vårdnad eller om ditt ex har ensam vårdnad. Jag utgår från att hon har ensam vårdnad om era barn.
När det kommer till vårdnad, boende och umgänge så är det barnets bästa som ska ligga till underlag för den bedömningen. I lagens mening anser man (förutom i undantagsfall där det kan förekomma övergrepp och missbruk) att det bästa för barnet är att ha god kontakt med både mamman och pappan. (6 kap. 2 a §)

Du har rätt till umgänge med dina barn. Detta stadgas i 6 kap. 15 § föräldrabalken. Ni som föräldrar har gemensamt ansvar att barnens behov av umgänge tillgodoses. Men då ni inte kan komma överens om detta kan du föra talan i domstol och låta dem besluta om umgänge, 6 kap. 15 a § . Även socialnämnden kan föra din talan.

Eftersom ditt ex inte verkar samarbetsvillig är det tyvärr enda vägen du kan gå. Hoppas det ordnar sig!

Lycka till!

Fredrik JonssonRådgivare