Mitt ex blev hotad via telefon. Samtalet kom från min kompis telefon, men det var hennes sambo som ringde. Vad ska min kompis och mitt ex göra nu?

Mitt ex fick ett telefonsamtal. Han missade det! I mobilsvaret fick han sen höra "du ska dö din jävul! Tjena! " detta ringdes från kompis telefon men det var inte hon själv som ringde! Det var hennes sambo! Mitt ex ringde upp och min kompis sambo svarade och sa " jag kommer sticka kniven i dig när jag hittar var du bor"

Min kompis har tumavtryck för att kunna låsa upp telefonen och hon har varit full och sovit. I hennes telefonlista står att sista samtal var till mig kl 15.44 men i mitt ex telefon står det 04.20 och missat och inpratat på mobilsvar av min kompis sambo.

Vad kan mitt ex respektive min vän göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag tolkar din fråga korrekt så fick ditt ex ett hotfullt meddelande på sin mobilsvar, och meddelandet kom från din kompis mobiltelefon. När ditt ex ringde upp, blev han hotad av din kompis sambo (som svarade i din kompis mobil).

Jag kommer att gå igenom huruvida din kompis sambo kan ha begått något brott, och därefter ge råd angående vad ditt ex respektive din vän kan göra nu. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du kan göra.

Har kompisens sambo begått något brott?

Kompisens sambo ringde upp ditt ex. När han inte fick något svar lämnade han meddelandet "du ska dö din jävul! Tjena! ". Det är möjligt att uttalandet "du ska dö din jävul" kan vara olaga hot. Olaga hot regleras i Brottsbalken 4 kap 5 § (här). Ett olaga hot innefattar dels att hota någon med vapen, dels att hota att utföra ett brott mot någon så länge som hotet är allvarligt menat. I lagen står det att hotet ska vara "ägnat att framkalla allvarlig fruktan" hos den som blir utsatt, och det innebär att det ska vara ett hot som man typiskt sett blir rädd för, samt tar på allvar.

Om meddelandet inte skulle anses vara så grovt att det faller under olaga hot, är det sannolikt att det rör sig om ofredande. Ofredande regleras i Brottsbalken 4 kap 7 § (här). Ofredande innebär att man fysiskt antastar någon, eller utsätter någon för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande. Exempel på ofredande är att utsätta någon för telefonterror eller knuffa någon. Gärningen ska vara ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt.

När ditt ex ringde upp efter att han fått det missade samtalet, var det kompisens sambo som svarade. Kompisens sambo sa då till ditt ex " jag kommer sticka kniven i dig när jag hittar var du bor". Detta bör vara olaga hot, se Brottsbalken 4 kap 5 § (här). Det är hot om en brottslig gärning (att "sticka kniven i någon" kan innebära olika brott, exempelvis misshandel eller mord), och det är ett hot som man typiskt sett tar på allvar.

Vad kan ditt ex göra?

Jag bedömer att ditt ex har blivit utsatt för ett fall av olaga hot (när han ringde upp, och kompisens sambo hotade att knivhugga honom), och ett fall av antingen olaga hot eller ofredande (meddelandet där kompisens sambo sa "jag ska döda dig, din jävul"). Därför rekommenderar jag starkt att ditt ex kontaktar polisen och gör en polisanmälan gentemot kompisens sambo.

Vad kan din kompis göra?

Om polisen utreder det inträffade kan det vara risk att de misstänker din kompis, då meddelandet på mobilsvar samt samtalet kom från hennes mobiltelefon. Jag skulle rekommendera att din kompis kontaktar polisen och berättar om det inträffade. Om du, ditt ex eller din kompis har bevis för, eller kan intyga att det var kompisens sambo och inte kompisen som ringde till ditt ex bör ni berätta det för polisen.

Vad du kan göra nu

Utifrån din fråga tolkar jag det som att du har hört både din kompis och ditt ex berätta om det inträffade. Jag rekommenderar att du kontaktar polisen för vidare rådgivning, och för att berätta det du vet. Du kan även ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare