Mitt anställningsavtal har gått ut. Kan min chef tvinga mig att jobba ytterligare två veckor i uppsägningstid?

Hej!

Anställd som visstidsanställd kontraktet har gått ut för 2 dagar sedan och jag har inte skrivit på nytt. Har de rätt att kräva att jag ska arbeta 2 veckor i uppsägelsetid??

De har X kollektivavtal och jag arbetade som boendestöd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om din arbetsgivare kan kräva att du arbetar efter att din visstidsanställning löpt ut.

Regler om visstidsanställningar regleras i lagen om anställningsskydd (LAS).

I vissa fall kan en visstidsanställning övergå till en tillsvidareanställning. För att detta ska vara möjligt krävs det att du varit allmänt visstidsanställd hos din arbetsgivare i sammanlagt mer än två år, antingen under en femårsperiod eller under en period då du innehaft flera allmänna visstidsanställningar som följt på varandra. För att en anställning ska anses ha följt på en annan krävs att den nya anställningen tillträtts inom 6 månader från att din föregående anställning avslutade (5 a § LAS).

Det framgår inte hur länge du arbetat hos din arbetsgivare men om det gått mindre än två år borde ditt anställningsavtal anses ha löpt ut vid slutdatumet ni kommit överens om. I det fallet har din arbetsgivare inte rätt att kräva att du arbetar två veckor till.

Har du däremot haft anställningen i över två år kan anställningen ha övergått till en tillsvidareanställning då övergången sker automatiskt. I sådant fall kan det vara så att det finns en uppsägningstid på 2 veckor som du är skyldig att arbeta.

Vänliga hälsningar,

Emlika MagnussonRådgivare