Misstroendevotum mot hel styrelse i ideell förening

Vad krävs för att få igenom ett misstroendevotum mot en hel styrelse i en förening .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag förtydliga att jag utgår från din fråga att det är en ideell förening du menar och därför kommer mitt svar baseras på detta!

I Sverige finns det ingen lag som reglerar de ideella föreningarnas verksamhet. Det som gäller för ideella föreningar är "god föreningssed" och "föreningspraxis". Dessa begrepp finns inte nedskrivna i lagen men begreppen innefattar våra föreställningar om vad en förening är och hur den bör vara och fungera, alltså normer för hur en förening ska organiseras och verka.

Det bör finnas en föreningspraxis i er verksamhet som talar om hur er förening brukar göra för att få igenom ett misstroendevotum mot en hel styrelse. Här i borde det stå hur ni ska gå till väga.

Annars bör frågan om misstroendevotum tas upp på det ordinarie årsmötet och ni ska skriva en skrivelse (alltså de medlemmar som vill få ett misstroendevotum mot styrelsen) som säger att ni vill begära misstroendevotum. Det behövs troligen en majoritet av medlemmarna som begär misstroendevotum för att det ska gå igenom. Ett misstroendevotum innebär inte att styrelsen måste avgå, men vanligt är att de som får misstroendevotum mot sig avsäger sig sitt uppdrag.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare