Misstänkt, tilltalad och vittne.

Först och främst vill jag tacka för bra beskrivningar och svar på frågor. Ni gör ett fantastiskt jobb och hjälper många Min fråga till er är: Vad är skillnaden på ett vittne och en målsägande samt en tilltalad juridiskt? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för de fina orden!

Vittne

Vittne är en person som är eller kommer bli kallad till en rättegång för att höras under rättegången, vanligtvis i syfte att bevisa hur de faktiska omständigheterna varit i verkligheten.

Målsägande

Termen används i brottmål. Om du har blivit utsatt för ett brott och vänder dig till domstolen för att få målet prövat är Du målsägande.

Tilltalad

Termen används i brottmål för den som i domstolen är misstänkt för att begått ett brott.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor. Har du fler frågor får du gärna vända dig till Lawline igen.

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare