Misstänkt för skadegörelse

Hej, jag och en vän är misstänkta för skadegörelse.

På väg hem ifrån en fest då jag var väldigt onykter möttes vi upp av två polisbilar som säger att vi är misstänkta för att ha slagit sönder bl.a. backspeglar på ett flertal bilar på vägen hem. Jag var som sagt väldigt onykter och kan inte minnas att jag personligen har haft sönder någonting. Polisen säger att ett vittne såg oss göra detta men jag sa till polisen att jag inte minns, vilket är sant.

Vad kan jag vänta mig av detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När polisen får kännedom om ett brott startas en utredning av brottet dvs. en förundersökning. Syftet med undersökningen är att genom till exempel förhör och undersökning av brottsplatsen ta reda på mer om brottet och vem som kan ha begått det. Förundersökningen sköts antingen av en åklagare eller av polisen själva, vem som har ansvaret beror på hur pass allvarligt brottet i fråga är. När förundersökningen är klar meddelas den som är misstänkt om det genom en så kallad slutdelgivning. Anser förundersökningsledaren att det finns tillräckliga bevis väcker han/hon åtal i domstol. Målet ska sedan avgöras i tingsrätten som är första instans för brottmål.

Med andra ord kommer du att få reda på när förundersökningen är färdig och väcks ett åtal kommer du att få en kallelse om när du ska infinna dig i tingsrätten. Du måste skriva under en bekräftelse om att du har tagit emot kallelsen och skicka in den till domstolen. Du kan bli skyldig att betala vite, bli hämtad av polisen eller till och med häktas om du inte kommer. Du kan dessutom få betala kostnader för andra som kommit till domstolen för att ta del av det aktuella målet. Det är med andra ord viktigt att du dyker upp i tid och på rätt plats.

Vanligtvis hörs både den misstänkte och eventuella vittnen under rättegången så du får vara beredd på att du ska återberätta händelseförloppet så som du minns det. Domstolen kommer att göra en bevisvärdering vilket innebär att de kommer att väga de olika uppgifterna i rättegången mot varandra. Sådant som talar för att du inte slog sönder backspeglarna ställs mot sådant som talar för att du gjorde det. I Sverige är man ansvarig för sina handlingar även om man var berusad då man utförde dem så anses vittnenas berättelser trovärdiga är det troligt att du döms. Av 12 kapitlet 1 § Brottsbalken framgår att den som förstör eller skadar egendom döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år. Är det första gången du begår ett brott och är skötsam i övrigt är risken för att du döms till fängelse väldigt liten. Det finns en presumtion för att domstolarna i första hand ska döma till andra straff än fängelse. Det är snarare troligt att du döms till böter i kombination med till exempel samhällstjänst. Med tanke på att du var berusad vid tillfället är det möjligt att du, om du döms, åläggs att ta del av någon form av behandlingsprogram om domstolen anser att det finns en risk för att dina alkoholvanor kan leda till att du återfaller i brott.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Lawline RådgivareRådgivare