FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2018

Misstänkt för rattfylleri utan att ha kört bilen

Polisbil kör förbi vår villa och jag viftar fast den eftersom jag trodde att dom var där p.g.a. en däckstöld ur vårt garage, jag börjar prata med dom och dom frågar vad jag gör. Jag svarar att jag bytt till sommardäck och även bytt bromsbelägg på bilen + testat så bromsarna funkar, får då frågan om jag kört bilen vilket jag svarar ja på.

Helt plötsligt börjar poliserna påstå att jag är narkotikapåverkad och jag tvingas följa till stationen för provtagning.

Dom omhändertog körkortet mitt direkt då dom kört hem mig, då dom farit så frågade min sambo varför dom tog körkortet då jag ej kört bil, då först slog det mig att jag inte alls kört bilen utan det var hon som körde då bromsarna testades, men chocken av behandlingen som värsta kriminella elementet samt ADHD gjorde att jag ej förstod allvaret i detta.

Nu är jag misstänkt för rattfylleri trots att ingen sett mig köra bil och bilen stått stilla i säkert en timme innan polisen kom, kan jag bli fälld för rattfylleri p.g.a. att jag ej tänkte efter då jag svarade på deras fråga, förstod inte att jag var misstänkt för något ens. Ringde och sa detta till utredaren men hon hävdade att poliserna säger att jag kört bil och därför går hon vidare med fallet. Jag är reumatiker och är helt strandsatt utan körkort och har ej blivit fälld för nåt brott på 14 år, lever svensson-liv men hade tyvärr ätit av min adhd-medicin (dexamfetamin) som jag haft recept på men avslutat behandlingen, har dock kvar tabletter som jag äter ibland.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En av polisernas uppgifter är att förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet. De har även i uppgift att utreda brott (se 2 § polislagen).

Om poliserna fick en misstanke om rattfylleri, på grund av att du säger att du har kört bilen och att de misstänker att du är påverkad av något måste de utreda brottet och en förundersökning inleds. Att du ska ha kört bilen är något som måste bevisas, vilket oftast görs med hjälp av en polismans utsaga eller andra vittnen. Om en polisman felaktigt påstår att en person kört rattfull så är detta ett allvarligt tjänstefel. Detta är något som du isåfall kan anmäla till justitieombudsmannen (JO).

Om du kan bli fälld eller inte är svårt att svara på, då det beror på omständigheterna i det enskilda fallet, hur bevisningen ser ut osv. Skulle exempelvis din sambo vittna om att det var hon som körde bilen då ni testade bromsarna och du har en rimlig förklaring till varför du svarade på frågan som du gjorde och poliserna inte själva har sett dig köra, är bevisningen mot dig troligtvis ganska små.

Om du vill ha mer rådgivning så kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08-533-300 04.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare