FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott19/11/2016

Misstänkt för grovt rattfylleri

Hej! Sen tidigare har jag 2 olovliga körningar, och en drograttfylla. Och nu, 2 dagar i rad har jag blivit stoppad för grov olovlig körning, och drograttfylla. Den ena dagen fick jag vårdslöshet i trafiken för att jag körde från polisen och stanna inte på stoppmärken och körde i väldigt hög hastighet. Tror jag fick grov på den också.

Men, jag var bara misstänkt för drograttfylla de 2 senaste dagarna och tror inte det kommer visa på några droger i kroppen.

Vad kan jag få för detta? Jag är en 20 årig tjej.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Trafikbrott regleras i lagen (1951:649) om vissa trafikbrott (TBL). Jag förstår din fråga som att du är tidigare dömd för flera trafikbrott, avtjänat ditt straff och nu är åtalad för grovt rattfylleri. Grovt rattfylleri är ett så kallat artbrott, ett brott som anses mer allvarligt och svåra att bekämpa, vilket ofta innebär fängelsestraff.

Det är alltså fråga om ett allvarligt trafikbrott och när domstolen gör sin bedömning tar de hänsyn till din tidigare brottslighet enligt 29 kap 4 § Brottsbalken (BrB), om det är fråga om likartad brottslighet och hur lång tid som gått mellan brotten. I bedömningen tas också hänsyn till din unga ålder enligt 29 kap 7 § BrB, då du begått alla dessa brott innan du fyllt 21 år.

Val av påföljd regleras i 30 kap BrB och i 30 kap 4 § BrB finns en presumtion mot fängelse, alltså att fängelse om möjligt ska undvikas. Tidigare brottslighet och brottets allvar talar för fängelsestraff, medan din unga ålder talar för en lindrigare påföljd exempelvis villkorlig dom och skyddstillsyn tillsammans med böter. Det är därför svårt för mig att med den information jag fått säga vilken slutgiltig bedömning domstolen kommer göra och vilket straff du kommer få, men hoppas att du fått svar på några av dina funderingar.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare