Misstänkt bedrägeri, vad gör man?

Hej. Min kompis har beställt nya dator delar via en person som han spelat med på nätet som tydligen hade en närstående som jobbade inom grossistföretag och han kunde därför få bra deals. Min kompis och personen som skulle stå mellan grossistföretaget och min kompis skrev på ett avtal. Avtalet konstaterade att grejerna skulle vara framme hos min kompis senaste den 10 Oktober. Han swishade över beloppet vilket låg runt 17 000 svenska kronor för ett antal veckor sedan. Min kompis har nu på senaste tid inte kunnat få tag i personen han swishade, det sista han hörde från personen var för ungefär en vecka sen att han skulle "skicka paketet idag". Han har dessvärre inte fått hem något paket med datordelarna han beställt. Han undrar nu juridiskt sätt vilket nästa steg är då han är ganska säker på att han blivit utsatt för bedrägeri.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det luktar sannerligen bedrägeri enligt 9 kap 1 § Brottsbalken lång väg i din fråga. Din kompis hade ju naturligtvis inte swishat person x 17 000 kr för absolut ingenting varför det torde vara relativt enkelt att bevisa ett bedrägeribrott om nu datordelarna aldrig kommer fram. Har din kompis säkerställt att det inte "bara" rör sig om en sen leverans eller annat köprättsligt dilemma torde alltså en bedrägerianmälan vara på sin plats. Det juridiska "nästa steget" i det fall att varorna inte kommer inom kort är alltså att upprätta en polisanmälan.

Denna typ av bedrägeri måste anmälas via 114 14 eller på närmaste polisstation. För mer matnyttig information gällande anmälan av brott hänvisar jag till polisens hemsida.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare