FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/10/2018

Misstankegrader vid häktning

Vad är de olika graderna vid häktning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Häktning regleras i 24 kap. i Rättegångsbalken (RB). Frågan om en misstänkt person ska häktas beror bl. a på straffskalan och misstankegraden.

Skäligen misstänkt är den lägre misstankegraden. För att häkta en person som är skäligen misstänkt krävs att det är av synnerlig vikt att personen häktas i avvaktan på utredning, se 24 kap. 3 § RB.

I takt med utredningen kan brottsmisstanken gå upp till sannolika skäl misstänkt (den högre graden av misstanke). När en person är på sannolika skäl misstänkt för ett brott som kan ge minst 1 års fängelse kan personen häktas om det föreligger fara för att personen flyr, förstör bevis eller fortsätter sin brottsliga verksamhet, se 24 kap. 1 § RB.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare