Misstagsbetalning utan känd avsändare

Hej. Jag har 2 månader i rad fått en felaktig löneutbetalning till mitt personkonto. Jag har kontaktat min bank Nordea som hänvisar till Swedbank som gjort utbetalningen. Besökte Swedbank idag och de svarade att de bara är mellanhand för utbetalningen och inte kan se vem som gjort dessa 2 utbetalningar. Banktjänstemannan påstod också att jag inte gjort något fel utan har juridisk rätt att använda pengarna på mitt konto. Har även ringt polisen och de visste inte heller vad som gällde med pengarna eller hur jag skulle få reda på vem som skickat dessa utbetalningar. Vad gör jag? Har försökt göra rätt för mig men kommer ingen vart. Kan jag använda pengarna? Det rör sig om ca 1 500kr per utbetalning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline.

Så jag tolkar situationen har du fått felaktiga betalningar in på ditt konto, men du vet inte vem avsändaren är och ifall du kan använda pengarna.

Jag tänkte först redogöra för vilken rättslig princip som är tillämpar på din situation. Principen om hanteringen av misstagsbetalningar kallas för Condictio Indebiti (den blev del av svensk rätt genom detta HD fall) och den säger kortfattat att har någon betalat till fel person, så skall den personen återbära den felaktiga betalningen eftersom de inte hade rätt till pengarna.

Dock finns det ett undantag till den principen som säger att man inte behöver betala tillbaka om:

1. Mottagaren var i god tro (alltså inte misstänkt/borde misstänkt att det var ett misstag)

2. Mottagaren inrättat sig efter betalningen (spenderat eller på annat sätt "vant sig" vid pengarna)

3. Avsändaren förhålligt sig passiv (alltså inte hört av sig)

I din situation kan det inte gå att säga att du varit i god tro, eftersom du insett att det rört sig om ett misstag från början. Därmed kan undantaget inte bli aktuellt.

Du nämnde dock att det rörde sig om löneutbetalningar, därför skulle jag rekommendera att du hör av dig till din arbetsgivare och försöker reda ut vad det rört sig om. Är det nämligen din arbetsgivare, kan de avräkna de felaktiga utbetalningarna mot framtida lön, genom något som kallas kvittning.

Svaret blir alltså att du inte bör spendera pengarna, då du skulle kunna bli återbetalningsskyldig. Jag rekommenderar att du håller de pengarna separat och inväntar och ser ifall någon hör av sig.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar!

Mvh

Linus NilssonRådgivare