FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/04/2017

Missnöje med sjukvården - vårdskada?

Hej strax innan jul noterades det att mittblodtryck var högt.nogon som jag tror är underläkare tog bort mun adhd medici jag mådde dåligt kunde inte sköta skolan. Upptäckte att lin binjure hade vuxit och då är det en tumör. Dom sa att över 5 cm så är det bara så att man vill ha bort den,Oavsett. Jag blev lovad att bli hjälpt, med några dagars inläggning och i tre veckor oftast stark smärtlindring. Det är fem dagar sedan. Ingen lyssnar på mig. Han "glömmer" ordinera detta så det gör sedan en jour.tydligen behöver ja kortison, den hade me glömts bort. Jag har inte fått info om något, tex skötsel avOp.såren och sånt. Jag fick starkare mot ryggskott än nu. Det kommer inte ske förbättring för smärtan hindrar detta direkt och indirekt. I onsdags ville jag bara dö. Jag orkar inte och är livrädd för vården nu. Jag önskar varje minut att jag inte opererat mig. Mi person är förstörd. Och detta har blivit ett otroligt trauma.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en patient har synpunkter eller klagomål på vården ska hen i första hand vända sig till personalen på den aktuella vårdinrättningen. När något har gått fel är vårdgivaren är skyldig att utreda och vidta åtgärder för att det inte ska hända igen. Om man fortfarande inte är nöjd med hanteringen av ens ärende ska man vända sig till verksamhetschefen.

Vill man därefter gå vidare kan man vända sig till ”Inspektionen för vård och omsorg” (www.ivo.se). Enligt Patientskadelagen (1996:799) kan man ha rätt till ersättning för en vårdskada. En vårdskada definieras enligt Patientsäkerhetslagen (2010:659). som ”lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som hade kunnat undvikas om rätt åtgärder hade utförts vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården”. Utifrån informationen i din fråga tycker jag att det låter som att du skulle ha kunnat drabbas av en vårdskada. Alla Sveriges landsting och regioner har en patientförsäkring i ”Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag” (Löf). Och det är dit du ska vända dig för att få ekonomisk ersättning, förutsatt att du har en vårdskada.

Hoppas att mitt svar var till hjälp! Jag önskar dig ett snabbt tillfrisknande och lycka till!

Jenny ÅngströmRådgivare