Misshandel och hot - upprepade trakasserier

Hej! Jag hade en relation med en partner som misshandlade mig, hotade mig rätt så ofta med mindre allvarliga saker till ganska allvarliga (svår svartsjuka) . Jag har i princip allt på erkännande i form av sms. Om jag väljer att gå vidare med detta, hur, bedömer ni mina chanser rent spontant? Ca:a +1 år sedan, bör tilläggas att jag är en man... Hon kvinna. Jag kan absolut freda mig själv osv, och jag har sagt ifrån m. m när detta hände, finns absolut inge samtycke eller något annat involverat. Är de ens värt att gå vidare? De är ingen hämndaktion, har bara känts pinsamt att anmäla det, samt att de har i efterhand påverkat mig mycket.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna svara på din fråga kommer jag först att redogöra kort för de brott som din före detta partner kan ha begått mot dig. Sedan kommer jag att ge förslag på vad du kan göra nu.

Misshandel och hot

Misshandel definieras i lagen som att någon tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter någon i vanmakt eller något annat sådant tillstånd. Misshandel kan alltså vara allt från knuffar och örfilar till allvarligare saker såsom tortyr. Brottet misshandel är indelat i 4 olika grader: ringa misshandel, misshandel av normalgraden, grov misshandel och synnerligen grov misshandel. Du hittar bestämmelserna om dessa brott i brottsbalken 3 kap. 5-7 §.

Hot (eller olaga hot som brottet egentligen heter) är enligt lagen "om någon lyfter vapen mot någon annan eller annars hotar med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom". Brottet olaga hot är alltså lite mer begränsat än misshandel. För att ett hot ska vara brottslig enligt denna bestämmelse måste din partner ha hotat dig med något slags vapen (det kan egentligen vara vilket slags föremål som helst som kan användas för att skada någon) eller ha hotat dig med någon gärning som i sig är brottslig, exempelvis "jag ska misshandla dig" eller "jag ska förstöra din lägenhet". Dessutom måste hotet ha varit så pass allvarligt att det kunde få dig att känna dig hotad på riktigt. Bestämmelsen om olaga hot finns i brottsbalken 4 kap. 5 §.

Om det som din partner gjorde mot dig inte skulle räknas som olaga hot i lagens mening, kan det istället räknas som brottet ofredande. Det brottet regleras i brottsbalken 4 kap. 7 §.

Om din före detta partner misshandlade dig och hotade dig vid flera tillfällen under en längre tid skulle hon kunna ha begått brottet grov fridskränkning (brottsbalken 4 kap. 4 a §). Grov fridskränkning innebär att någon t.ex. misshandlar eller hotar någon närstående person vid flera tillfällen och att varje gärning utgör ett led i en upprepad kränkning av personens integritet. Gärningarna ska också vara ägnade att allvarligt skada personens självkänsla. Om det var så att din före detta parter misshandlade och hotade dig p.g.a. svår svartsjuka och för att få dig att må dåligt kan det vara så att hon har begått brottet grov fridskränkning.

Vad är dina chanser om du går vidare med detta och vad bör du göra nu?

När det gäller frågor om brott är det väldigt svårt att ge ett tydligt och konkret svar utan att känna till alla omständigheter kring de påstådda brotten. För att kunna göra en bedömning av dina chanser hade jag behövt mycket mer detaljerad information om händelserna och mer uppgifter om den bevisning som du har. Därför kan jag tyvärr inte svara på vilka chanser du har om du väljer att gå vidare med detta.

Men om du kan uppge mer detaljer om brotten och de tillfällen då du utsattes för dem har du självklart möjlighet att få din före detta partner dömd för de brott som hon kan ha begått mot dig. Det är naturligtvis också en fördel att du har bevisning i form av erkännande på sms. Däremot kan det vara till nackdel för dig att du inte har anmält brotten tidigare, men det betyder verkligen inte att det inte kan vara värt att gå vidare.

Min slutsats är att du bör kontakta polisen och gå vidare med detta. Polisen kan hjälpa dig med att utreda saken vidare och de kommer också att kunna svara mer konkret på din fråga. Jag tror också att du kommer att må mycket bättre av att berätta för polisen om det som du har blivit utsatt för! Detta är verkligen något som måste tas på allvar och inget du ska behöva skämmas för.

Hoppas att du är nöjd med mitt svar och lycka till vidare!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare