Misshandel av ordningsvakter

Hej,

Jag frågar åt en vän i detta fall som i helgen blev utslängd från en krog och indragen i ett rum där han blev rejält påslagen av ordningsvakter. Han fick vänta i ett rum som hade anknytning till restaurangen han var på. Till slut kom polisen för att köra in honom till häktet.

Innan polisen tog honom hävdade ordningsvakterna att han hade tafsat på tjejer på dansgolvet, därav blev han utslängd osv.

Nu vet jag att min kompis inte är så - men om det ändå vore så att han hade råkat komma åt en persons kropp med handen eller vadsomhelst - är det befogat någonstans av vakterna att misshandla honom?

Han undrar nu om det är värt att motanmäla vakterna för misshandel, då de har anmält honom för b.la. sexuellt ofredande. Eller är det bättre om han avvaktar för att ev. låta fallet läggas ner? Han har egentligen inget intresse av att anmäla vakterna, pga att han bara vill att detta ska läggas ner - samtidigt som han blev kraftigt misshandlad av dom.

Vakterna på detta ställe är även kända för att vara grova.

Tack för svar,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ordningsvakter har inga särskilda befogenheter att tillgripa våld. De har rätt till envarsgripande, vilket alla människor har rätt till, 24 kap. 7 § 2 st. rättegångsbalken. Det innebär att vem som helst får använda nödvändigt våld för att gripa en person som har begått en brottslig gärning (på bar gärning eller flyende fot). Angående nivån av våldsanvändningen gäller reglerna i polislagen, där det i 8 § polislagen stadgas att våldsanvändningen ska vara försvarlig.

Om han bara vill att det ska läggas ner och inte har intresse av att driva ett mål om misshandel bör han inte göra en motanmälan. Det väntas med tills han får veta om åklagaren har valt att ta upp målet. Kan dock vara bra att försöka dokumentera skador som uppkommit genom misshandeln ifall han ångrar sig angående att driva det.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare