Minska spärrtiden för körkort, vad ska jag skriva?

Hej! Hur kan jag skriva för att få kortare eller behålla mitt körkort då jag blev stoppad för rattonykterhet dagen effter. Dom yrkar på att ta det i 12mån. Men i mott jobb kör jag flera olika fordon som allt från personbil till bärgningsbil. Jag jobbar på ett jobb som vi sammarbetar med polisen, kommunen och transportstyrelsen. Jag har även ganska långt till mitt jobb då jag bor i en annan kommun, har ca 1h bilresa varje morrgon.

Har fått 40*290:- i dagsböter, så är inte det straff nog? Jag är ostraffad sedan tidigare och förekommer inte i några register. Hur skall jag göra för att behålla eller minska ner tiden på återkallningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett körkort ska återkallas bland annat om du gjort dig skyldig till rattfylleri (jfr 5 kap. 3 § p1 Körkortslagen, KL). Vid återkallelse ska det bestämmas en spärrtid under vilken tid det inte får utfärdas ett nytt körkort. Spärrtiden ska vara lägst en månad och högst tre år. Om återkallelsen sker på grund av grovt rattfylleri ska spärrtiden vara minst ett år (5 kap. 6 § KL).

Det du kan anföra i ditt yttrande till Transportstyrelsen är det du själv beskriver i din fråga; du behöver körkortet i arbetet, och du har långt till arbetet . Det är ofta en god idé om du kan inkomma med ett intyg från dig arbetsgivare som kan verifiera att det behövs att du har körkort i tjänsten.

Om Transportstyrelsen ändå skulle välja att återkalla ditt körkort i 12 månader kan du överklaga beslutet till förvaltningsrätten. Om du inte vill överklaga beslutet själv går det bra att kontakta oss om du vill att någon av våra jurister ska skriva överklagan. Om det blir aktuellt är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se för offert.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare