Minimilön livsmedelsbutik

Hej! Jag har 12 års arbetslivserfarenhet och har sagt upp mig från min tidigare anställning inom vården. Är timanställd på en livsmedelsbutik och har 126 kr/tim och har ingen semesterersättning inräknad. Tycker själv att jag har för låg lön även om jag har lite erfarenhet inom yrket. Har jobbat 3 månader och har redan många ansvarsområden. Vad har jag rätt till? Tacksam för svar då jag tänker ta upp om detta med chefen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns det ingen lagstadgad minimilön. Lönevillkoren regleras istället i det kollektivavtal som tillämpas på arbetsplatsen. Jag råder dig till att ta reda på vilket kollektivavtal som tillämpas på din arbetsplats och vad det stadgar avseende minimilön. Handelsanställdas förbund har t ex en lägsta gräns på 125:44 kr/timmen för personer som arbetat i ett år.

Om det mot förmodan inte finns något kollektivavtal på din arbetsplats så är lönesättningen fri (med de begränsningar som finns i bl a avtalslagen och diskrimineringslagen), dvs du och din arbetsgivare får komma överens om en rimlig lön.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare