FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis16/07/2017

Min vän blev väldigt oprofessionellt bemött av polisen när hon utsatts för brott. Kan man anmäla detta någonstans?

Hej!

Tre män gav sig på min kompis och knuffade henne bakifrån ner för en trappa vid tunnelbanan (tre trappsteg) och när hon kom ner tog dom hennes mobiltelefon. Männen sprang direkt iväg. Men när min kompis ringde polisen sa de att det inte var allvarligt nog för att de skulle ens komma dit, de sa att det är ficktjuvar. De förlöjligade henne istället och sa till henne saker som "alla är på semester" och "du, det är inte som på film". Helt fruktansvärt bemötande.

Går det att anmäla polisen i det här läget? Jag tycker att det känns så sjukt otryggt att man inte får hjälp i ett sånt här läge, för visst kan det klassas som misshandel att knuffa någon så den ramlar framlänges i en trappa? Det borde inte ses som "bara en ficktjuv".

Supertacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottsligt agerande

Av din beskrivning tycker jag att det verkar som att din vän blivit utsatt för minst ett brott(stöld), kanske till och med två(misshandel). Eventuellt skulle det hela av en domstol till och med kunna bedömas som ett rån.

Att knuffa någon nedför en trappa kan resultera i relativt stora skador och det finns dokumenterade fall där berusade personer blivit knuffade nerför trappor och slagit sig fördärvade, där utredningen rubricerat brottet som misshandel. För att det ska vara tal om en misshandel så krävs dock att din vän tillfogats smärta eller skada och det förtäljer inte din beskrivning riktigt.

Desto klarare tycker jag att det verkar vara angående stölden, eftersom du skriver att de tre männen rätt och slätt tog mobilen från din vän, och jag antar att din vän inte frivilligt gav dem den.

Polisens agerande

Polisen är en myndighet, vilket bl. a innebär att deras arbete är reglerat genom lag, i detta fall polislagen. Om man ser till lagens 2 § 3-4 p så hör det till polismyndighetens uppgifter att ”utreda och beivra brott som hör under allmänt åtal”(stöld, misshandel och rån hör alla tre under allmänt åtal), samt att ”lämna allmänheten skydd, upplysningar och annan hjälp, när sådant bistånd lämpligen kan ges av polisen”.

Dessa lagar sätter upp mål och ramar för myndigheternas verksamhet om service, hjälpsamhet och främjande av trygghet för landets invånare. Men verkligheten är ju tyvärr annorlunda, och polisen har begränsade resurser, som inte alltför ofta leder till att man inte kan utreda brott där man inte har någon reell chans att få tag på gärningsmannen. Ett exempel är berusade människor på stan som blir bestulna på värdesaker som telefon, klocka eller smycken och inte kan minnas när stölden inträffade, hur gärningsmannen såg ut etc. Generellt har man sagt att två av tre brottsanmälningar avskrivs ganska omgående av polisen, för att de inte bedöms kunna leda till något åtal, eller ens till en utredning pga bristande utredningsmaterial, inga misstänkta eller signalement etc.

Det låter dock som att ni blivit ganska illa bemötta av polisen och inte blivit tagna på allvar när ni anmälde händelsen. Att hänvisa till att man inte kan utreda brott pga att "alla är på semester" låter väldigt oprofessionellt i mina öron. Detta rimmar illa med myndigheternas serviceskyldighet och om ni vill kan ni anmäla polisens agerande till Justitieombudsmannen(JO), som utövar tillsyn över alla myndigheter och granskar deras arbete under de lagar som reglerar dem och har ett särskilt fokus på invånarnas rättigheter. Om JO kommer fram till att polisen gjort fel, kan de kritisera myndighetens agerande. En länk till JOs hemsida med all viktig information ni kan behöva hittar du här.

Något som kan vara bra att tänka på i det fallet att ni vill anmäla polisen är att JO inte kan få en utredning att påbörjas hos polisen, eller på något annat sätt få er polisanmälan att åter bli aktuell, utan JO kan enbart kritisera en myndighet. Det ”enda” ni kan vinna är med andra ord upprättelse för bemötandet.

Jag hoppas att mitt svar varit till någon hjälp!

Lucas CyrénRådgivare